Kan du få ernæring på blå resept?
Riktig mat og drikke er viktig for god helse hele livet. Hvis vi blir syke, enten akutt eller kronisk, så endrer behovet for ernæring seg.
Sykdom kan føre til dårligere appetitt, som gjør det vanskelig å spise nok mat. Derfor finnes det produkter som næringsdrikker og næringspulver som gjør det lettere å få i seg nok næring. Det er ekstra viktig å få i seg nok næring når man er syk slik at kroppen skal tåler behandlingen best mulig, og for at immunforsvaret skal kunne jobbe best mulig. Derfor kan fastlegen foreskrive ernæring på blå resept slik at du som pasient kun betaler egendel, nettopp fordi ernæring er så viktig.
Hvem kan få ernæring på blå resept?
Hvis du har en sykdom som gjør at det er vanskelig å få i seg nok næring kan du få ernæringstilskudd på blå resept. Hvis du for eksempel har gått ned i vekt som følge av sykdom tyder det på at du har behov for ekstra tilskudd.
Hvilke sykdommer kan gi rett til refusjon?
Har du en kreftdiagnose har du rett på næringsmidler på blå resept. Sykdommer i munn, svelg eller spiserør går også ofte utover matinntaket, og gir derfor rett til refusjon. Det samme gjør sykdommer som påvirker resten av fordøyelsessystemet, som magesekken og tarmsystemet. I tillegg kan man få refusjon for en rekke andre sykdommer som for eksempel nevrologiske, som gjør det vanskelig å spise.
Hvordan går jeg frem hvis jeg trenger ernæring på blå resept?
Det er lege som skriver resept og søker HELFO om rett til refusjon av kostnader til næringstilskudd. Enten kan legen på sykehuset gjøre dette, eller fastlegen din. Det er du selv eller nærmeste pårørende som vet best om du spiser mindre enn du pleier, har hatt vekttap, eller føler at det er vanskelig å spise nok mat. Derfor er det viktig å spørre legen om han/ hun kan søke refusjon for deg.
Ulike typer næringsdrikker
Det finnes flere varianter av næringsdrikker å velge mellom, i mange ulike smaker. Noen har mye energi og/eller protein, noen har juicekonsistens, noen har mindre volum (kompakte), og andre er i pulverform som røres ut i mat. Noen inneholder fiber som er bra for magen, mens andre er uten. Stort sett inneholder alle næringsdrikker veldig lite laktose, og kan derfor brukes av personer med laktoseintoleranse.
Hvilke næringsdrikker skal jeg velge?
Det finnes mange forskjellige typer næringsdrikker. Når du har fått godkjent refusjon fra HELFO kan du dra på apoteket og få hjelp til å velge hvilke du kan prøve, hvis ikke lege eller klinisk ernæringsfysiolog allerede har anbefalt en type til deg. Prøv gjerne mange ulike varianter. Det aller viktigste er at du finner en type du liker!
Hvor mye næringsdrikk trenger jeg?
Hvor mye ekstra næring vi trenger avhenger av flere forhold. Spør din lege eller en klinisk ernæringsfysiolog til råds. Ofte vil 1-3 næringsdrikker i løpet av dagen gi et godt bidrag med næring. Du kan gjerne kombinere for eksempel en juicebasert drikk til maten, en melkebasert drikk som mellommåltid, og litt næringsdrikk i pulverform i maten i løpet av dagen.
Hjelp, jeg liker ikke smaken på næringsdrikkene!
Ofte må man smake på mange forskjellige næringsdrikker før man finner en type man liker. De fleste næringsdrikker smaker best avkjølt, gjerne også med en isbit i. Hvis du ikke liker smaken eller konsistensen kan du fint fordele næringsdrikken utover dagen i små «shots», enten før eller etter måltidet. Mange bekker små blir en stor å! Et annet tips er å bruke næringsdrikk i pulverform, som du løser opp i maten du spiser i løpet av dagen. Resource Complete er et slikt pulver. Da merker du ikke at du får i deg mer energi og næring enn du ellers gjør!
Hvor kjøper jeg næringsdrikker?
Du kan bestille næringsdrikker hos oss i Boots HomeCare. Når du besøker et apotek har de som regel kun et utvalg av smakene som finnes tilgjengelig. Vi i Boots HomeCare har næringsdrikker fra alle leverandørene på markedet og kan skaffe alle smaker som er tilgjengelig. I tillegg slipper du å bære tunge poser eller brett med næringsdrikker hjem for vi leverer rett hjem på døren i hele Norge. Du kan også bestille medisiner og andre apotekvarer sammen med dine næringsdrikker så du slipper turen til apoteket fullt og helt.
For å bestille ring vårt kundesenter på telefon 23 37 66 00 eller registrer deg som bruker av vår digitale bestillingsløsning for å kunne bestille når du måtte ønske, døgnet rundt.
Tekst: Mari Eskerud, Klinisk ernæringsfysiolog og produktspesialist i Nestlé Health Science og Boots HomeCare