Personvern og infokapsler

Vi er opptatt av å ivareta ditt personvern. Dine personopplysninger er trygge hos oss uavhengig av hvilken plattform du deler dem på. All behandling av personopplysninger skjer i samsvar med norsk lov. 


1. BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER i Boots HomeCare

Når du bruker nettsiden vår, utfører kjøp i nettbutikken, melder deg på vårt nyhetsbrev og/eller er i kontakt med oss om for eksempel kjøp av ulike varer og tjenester, vil Boots Norge AS behandle personopplysninger om deg. En personopplysning er en opplysning som direkte eller indirekte kan knyttes til en enkeltperson. Boots arbeider kontinuerlig for å ivareta ditt personvern når du benytter våre tjenester og behandler alle dine personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven. I denne personvernerklæringen finner du derfor informasjon om hvilke personopplysninger som samles inn, hvorfor vi gjør dette og dine rettigheter knyttet til behandlingen av personopplysningene.

Boots Norge AS ved administrerende direktør er behandlingsansvarlig for de personopplysningene vi behandler.

Kontaktinformasjonen til Boots Norge AS er:
Adresse: Maridalsveien 300, 0872 OSLO
E-post: kundesenter@boots.no
Telefon: 23 25 07 00
Organisasjonsnummer: 982 547 822


2. HVA SLAGS PERSONOPPLYSNINGER SAMLER VI INN OG HVORFOR GJØR VI DETTE?

Vi samler inn og bruker dine personopplysninger til ulike formål avhengig av hvem du er og hvordan vi kommer i kontakt med deg. Vi samler inn følgende personopplysninger til formålene angitt her:

 

2.1 Kundeopplysninger / kontaktopplysninger / kundeprofil

Når du registrerer deg på vår nettside, etterspør våre tjenester eller handler med oss må du oppgi følgende personopplysninger som lagres hos oss; navn, e-postadresse, adresse, telefonnummer og fødselsdato og/eller fødselsnummer. Vi trenger disse personopplysningene for at du skal kunne opprette en brukerkonto og for at vi skal kunne behandle din ordre eller henvendelse. Vi behandler kun de personopplysninger som er nødvendige for at vi skal kunne behandle din ordre/henvendelse på en sikker og trygg måte, samt gjennomføre våre løfter og forpliktelser overfor deg som kunde. Opplysningene som lagres hos Boots brukes i forbindelse med utsendelse av din ordre samt påfølgende oppfølging og muligheten til å kontakte deg om det skulle være nødvendig. Videre trenger vi å oppbevare denne informasjonen for å kunne utføre vårt regnskap, refusjoner og beregne avgifter samt behandle dine eventuelle returer og reklamasjoner. Ordrehistorikken lagrer vi også for at du skal ha oversikt over hva du har kjøpt hos oss.

 

2.2 Bestilling av ordre gjennom nettløsning

Når du benytter deg av Boots HomeCares digitale bestillingsløsning, lagrer vi informasjon om navn, adresse, telefonnummer, e-post og fødselsnummer. Vi behandler kun de personopplysninger som er nødvendige for at vi skal kunne behandle din ordre på en sikker og trygg måte, samt gjennomføre våre forpliktelser overfor deg når du bestiller dine produkter på bootshomecare.no. Vi tar vare på dine ordredetaljer og ordrehistorikken på din brukerkonto for å sikre at det er enkelt og brukervennlig å bestille varene dine fra Boots HomeCare. Opplysningene som lagres hos Boots brukes i forbindelse med utsendelse av din ordre samt påfølgende oppfølging og muligheten til å kontakte deg om det skulle være nødvendig. Videre trenger vi å oppbevare denne informasjonen for å kunne utføre vårt regnskap, beregne avgifter samt behandle dine eventuelle returer og reklamasjoner. Dersom du har vært inaktiv som kunde hos oss i 24 måneder, vil din konto med tilhørende historikk slettes.

 

2.3 Reseptbelagte produkter (medisinsk forbruksmateriell og legemidler)

På bootshomecare.no kan du bestille medisinsk forbruksmateriell på blå resept og reseptbelagte legemidler. Vi vil lagre navn, adresse, e-post, telefonnummer og fødselsnummer. Ved kjøp av reseptbelagte produkter, behandler Boots kun de personopplysninger som er nødvendig for at din reseptordre behandles på en betryggende måte og for å kunne ekspedere, klargjøre og sende dine produkter og medisiner til deg som ønsket. Ved kjøp av reseptbelagte produkter og medisiner på bootshomecare.no, må du logge inn med BankID for sikker identifisering. Det er kun personer med taushetsplikt som får tilgang til reseptopplysninger i forbindelse med håndtering av din reseptbestilling. Informasjon om reseptordrer og hvilke produkter og medisiner du bestiller blir kun lagret i egen nettløsning, slik at ordren så kan ekspederes i apotekenes eget system, FarmaPro. Dersom du har vært inaktiv som kunde hos oss i 24 måneder, vil din konto med tilhørende historikk slettes.


2.4 Markedsføring

Når du er blitt kunde hos oss vil vi fra tid til annen sende deg generell informasjon om våre tilbud, produkter og tjenester. Hvis du ønsker det, kan du gjennom å gi oss ditt samtykke, regelmessig få tilsendt markedsføring, nyhetsbrev og annen informasjon om vår virksomhet. Vi vil kontakte deg per e-post eller sms, avhengig av hvilken kommunikasjonsform du har samtykket til. Behandlingen skjer på grunnlag av avtale med deg for å kunne sende deg gode tilbud og holde deg oppdatert. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke.

 

2.5 Deltagelse i nettkonkurranser og spørreundersøkelser

Ved deltagelse i en nettkonkurranse, og ved svar på ulike spørreundersøkelser vil vi spare på informasjon som navn, adresse og e-post. Dette gjør vi for at vi skal kunne gjennomføre konkurransen eller spørreundersøkelsen, og for å kunne sende deg eventuelle premier i etterkant. Dine opplysninger vil slettes umiddelbart etter at konkurransen eller undersøkelsen er gjennomført.

 

2.6 Henvendelser til kundesenteret

Dersom du kontakter Boots via vårt kundesenteret per e-post, chat eller telefon, vil vi besvare de henvendelser som kommer inn til oss. Vi vil lagre navn, telefonnummer, e-postadresse og eventuelt andre personopplysninger som måtte følge av henvendelsen. Behandlingen av personopplysninger er nødvendig for Boots for å kunne sikre deg god service, oppfølging og for å kunne gi deg bedre service når du eventuelt ved en senere anledning tar kontakt med vårt kundesenter eller salgsavdeling. Vi anbefaler at du tar kontakt per telefon om du i kommunikasjon med kundesenteret eller salgsavdelingen ønsker å opplyse/fortelle/informere oss om sensitive personopplysninger. Du må ikke sende personsensitiv informasjon på e-post.

 

2.7 Informasjonskapsler / cookies

Bootshomecare.no benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Cookies er små filer som en internettside eller en internettilbyder (f.eks. Telenor) overfører til din datamaskins harddisk via din nettleser. Denne filen gjør at vi kan gjenkjenne datamaskinen når du besøker bootshomecare.no, og gjør at nettstedet vårt blir raskere og lettere. For eksempel kan innloggingsfelt bli fylt ut med e-postadressen din eller produkter du har lagt i handlekurven huskes. Informasjonskapsler er også avgjørende for hvordan enkelte deler av nettstedet fungerer, og vi bruker dem til å samle inn informasjon om hvordan nettstedet brukes, for eksempel hvor mange som besøker og returnerer, og hvilke artikler som blir sett på. Informasjonen som er samlet på denne måten er anonym, og inneholder ikke noen informasjon som identifiserer deg personlig. Boots vil kunne ta kontakt med våre tjenesteytere slik at de kan assistere oss i arbeidet med å analysere vår sides brukere. Disse tredjeparts tjenesteyterne har ikke tillatelse til å bruke innhentet informasjon på noen som helst annen måte enn å hjelpe oss med å legge grunnlaget for eller eventuelt gjennomføre forbedringer av nettsiden Bootshomecare.no.

 

Vi bruker informasjonskapsler på bootshomecare.no til følgende:

a) For å få nettsiden til å fungere:

Disse informasjonskapslene er viktige, slik at besøkende kan bevege seg rundt på siden og logge inn på de sikre områdene på Bootshomecare.no. Uten dem vil ikke besøkende kunne handle på nettstedet eller få tilgang til brukerkontoen sin.

b) Overvåking og forbedring av ytelsen til nettstedet:
Disse informasjonskapslene samler inn informasjon om hvordan besøkende bruker bootshomecare.no, f.eks. hvilke sider de besøker oftest og om de ser feilmeldinger. Informasjonen er samlet slik at den ikke identifiserer personer, og vi bruker den bare for å hjelpe oss med å forbedre måten nettstedet fungerer på.

c) Aktivere funksjonene på nettstedet:
Disse informasjonskapslene gjør at bootshomecare.no kan huske valgene besøkende har laget og hjelpe oss med å gi besøkende en bedre og mer personlig opplevelse.

d) Tilpasse brukeropplevelsen:
Disse informasjonskapslene gir oss mulighet til å gi besøkende en mer personlig opplevelse når de besøker bootshomecare.no, ved å gjenkjenne besøkende og huske eventuelle preferanser eller valg besøkende har gjort på tidligere besøk på nettstedet.

En liste over Cookies vi bruker:
Klikk her hvis du er på utkikk etter en fullstendig liste over cookies som vi bruker på dette nettstedet. Fra tid til annen kan vi gjøre endringer i denne listen når vi legger til eller fjerner funksjoner fra vår nettside.

Begrensning eller blokkering av informasjonskapsler:
Enkelte deler av nettstedet vårt trenger informasjonskapsler for å fungere riktig. Du kan velge å ha din datamaskin innstilt slik at du får en advarsel hver gang en cookie blir sendt. Eventuelt kan du velge å slå av alle cookies. Dette gjør du via din nettlesers (som f.eks. Chrome eller Firefox) innstillinger. Hvis du slår av cookies vil du ikke få tilgang til spesielle funksjoner som tilbys på Bootshomecare.no..

Du kan lese mer om cookies og hvilke cookies vi benytter her.

 

3. UTLEVERING AV PERSONOPPLYSNINGER TIL ANDRE

Vi gir ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. Eksempler på slikt grunnlag vil typisk være en avtale med deg eller et lovgrunnlag som pålegger oss å gi ut informasjonen til f.eks offentlige myndigheter. Reseptopplysningene dine blir utlevert til HELFO og Regionale Helseforetak i forbindelse med refusjonsoppgjør. I apoteket kan du reservere deg mot at fastlegen din mottar informasjon om utlevering på en resept som du har fått fra en annen lege. Enkelte aktører kan med hjemmel i lov kreve at opplysninger utleveres til dem, f.eks barnevernet eller fylkesmannen.

 

 4. DATABEHANDLERE

En databehandler kan samle inn, lagre eller på annen måte behandle personopplysninger på våre vegne. I slike tilfeller har vi inngått databehandleravtaler for å ivareta informasjonssikkerheten i alle ledd av behandlingen. Ingen av våre databehandlere kan bruke eller oppgi dine personopplysninger til andre formål uten din tillatelse. Boots Norge AS kan bruke databehandlere til å drifte den tekniske delen av databehandlingen. Når du handler i nettbutikken, vil Boots også utlevere personopplysninger til våre transportører for at de skal kunne levere varene til deg og gi deg nærmere informasjon om transport av din ordre.

 

Boots Norge AS er en del av konsernet Walgreens Boots Alliance (WBA). Boots vil kunne dele persondata med WBA, men dette vil alltid skje i samsvar med kravene i den til enhver tid gjeldende personvernlovgivning. Vi vil ikke dele personopplysninger med våre databehandlere i større utstrekning enn det som er nødvendig for å gjennomføre formålet med behandlingen. Hovedsakelig vil behandling av personopplysninger som vi foretar skje innenfor EU/EØS-området. Hvis vi overfører personopplysninger utenfor EU/EØS-området, vil vi forsikre oss om at overføringen skjer i samsvar med gjeldende lovgivning og at det er inngått tilfredsstillende databehandleravtaler.

 

 

 5. LAGRINGSTID

Vi lagrer ikke personopplysninger i lengre og i større grad enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen med mindre det er lovpålagt, for eksempel gjennom regnskapsloven og apotekloven. Dette betyr for eksempel at personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes, hvis du trekker ditt samtykke. Personopplysninger vi behandler for å oppfylle en avtale med deg slettes når avtalen er oppfylt og alle plikter som følger av avtaleforholdet er oppfylt. Hvor raskt personopplysningene blir slettet vil variere. Så lenge du har en aktiv brukerprofil hos Boots HomeCare, vil vi ikke slette dine personopplysninger. Dersom du har vært inaktiv i 24 måneder, det vil si ikke bestilt noe gjennom bootshomecare.no slettes profilen din med all tilhørende historikk.

 

6. VILKÅR KNYTTET TIL RESEPT

Når du ber om å få ekspedert en resept må Boots forholde seg til en rekke lovpålagte rutiner og prosesser. Dette innebærer at:

a) Apoteket kan registrere, behandle og lagre opplysninger om deg og utføre alle lovpålagte oppgaver i forbindelse med reseptbehandlingen.

b) Reseptopplysningene blir utlevert til myndighetene (HELFO, lege), samt at apoteket kan kontakte myndighetene ved behov for informasjon om vedtak (Helfo), forsvarlig utlevering av legemiddel (lege og/eller apotek).

c) Legen som har skrevet resepten får informasjon om hva som er utlevert

 

7. ANSVARSBEGRENSNING

Systemene i Boots som håndterer dine sensitive personopplysninger i forbindelse med nettkjøp er utviklet og sikret på en slik måte at disse opplysningene ikke skal kunne komme på avveie. Dersom du velger å avgi sensitive personopplysninger til oss på annen måte, kan Boots ikke ta ansvar for hvordan disse personopplysningene håndteres.

 

8. DINE RETTIGHETER

Du kan til enhver tid styre dine samtykker. Som innlogget på bootshomecare.no har du innsyn i dine personopplysninger og din kjøpshistorikk. Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet. Du kan lese mer om innholdet i disse rettighetene på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.

Boots har laget skjemaer som du kan fylle ut og sende til oss for å utøve dine rettigheter knyttet til begjæring av innsyn, retting, sletting osv. Skjemaene er tilgjengelig på bootshomecare.no, i apotek og på boots.no. Ferdig utfylt skjema kan returneres til oss på kundesenter@boots.no. Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din ved å legge ved kopi av ID før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir deg tilgang til dine personopplysninger - og ikke noen som gir seg ut for å være deg. Vi vil svare på din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager.

 

9. KLAGER

Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, finner du et klageskjema på bootshomecare.no, boots.no eller i apotek som kan fylles ut og sendes inn til oss på kundesenter@boots.no. Du kan også klage til Datatilsynet. Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider: www.datatilsynet.no.

Boots har et eget personvernombud for å sikre en trygg og god behandling av personopplysninger. Opplever du brudd, eller mistanke om brudd på personopplysningssikkerheten, kan du kontakte vårt personvernombud på personvern@boots.no

 

10. ENDRINGER

Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i vår personvernerklæring. Oppdatert informasjon vil finnes lett tilgjengelig på vår nettside.

Her kan du laste ned aktuelle skjemaer:

Innsynsbegjæring

Klagehåndtering

Slettebegjæring