Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator Update cookies preferences
Min Konto

Hvorfor feiler innlogging med BankID?


Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken. Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så gjelder det feil med BankID. Her ser du oversikt over hva de ulike BID-feilmeldingene betyr. 

 

BID 5000

Gjelder innstillinger i din nettleser.  
Løsning: Prøv en annen nettleser, f. eks. Chrome eller Firefox, eller tilbakestille nettleserinnstillingene i nettleseren. Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.

 

BID 14a4

Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:

  • «Engangskode på mobil» er blokkert på din mobil.
  • «Engangskode på mobil» er bestilt, men ikke aktivert.
  • Du er ikke registrert med «Engangskode på mobil», men har vært det tidligere.  

Løsning: Slett appen og last ned på nytt. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden. 

 

BID 1439

Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel ved tasting av feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter.  

Løsning: Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.

 

BID c167

Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.

Løsning: Bestill «BankID på mobil» på nytt.

 

BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031

Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil.

Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med banken.

 

BID c161

Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID. 

Løsning: Ved bruk av BankID på mobil brukes din egenlagde PIN-kode.